Haukelitunnelen
Vågslidtunnelen
Rehabilitering av tunneler på Haukeli
Prosjektet innebærer rehabilitering av Vågslidtunnelen og Haukelitunnelen på E134, som ligger i Vinje og Odda kommuner. Hovedmålet med arbeidet er å forbedre trafikantenes sikkerhet ved å oppgradere tunnelene i tråd med tunnelsikkerhetsforskriften og elektroforskriften.
I løpet av prosjektet har vi revet deler av den gamle vann- og frostsikringen og deretter sikret tunnelen på nytt. Det er installert ny vann- og frostsikring, og det er utført reparasjoner på eksisterende brannsikring.
Vi hadde ansvaret for monteringen av vann- og frostsikringen i prosjektet og benyttet totalt cirka 17 900 m² PE-skum for å sikre tunnelene.
Vågslidtunnelen
Tunnelen er en 1 647 meter lang veitunnel på Europavei 134 i Vinje kommune, Telemark. Den ble åpnet i 1967 og går gjennom Kreklingdyrnuten ved Kjelavatn. Tunnelen er en del av Haukeliveien, Norges første helårs veiforbindelse uten fergestrekning mellom Østlandet og Vestlandet, som åpnet i 1968.
Haukelitunnelen
Tunnelen er en 5 682 meter lang veitunnel på Europavei 134 i Ullensvang kommune, Vestland fylke. Den ble åpnet i 1968 som en del av Haukeliveien, Norges første helårs veiforbindelse uten fergestrekning mellom Østlandet og Vestlandet.
Tunnelen består av to tunneler, Peparsteintunnelen og Dyrskartunnelen, og ligger på en høyde av 1 085 meter over havet ved vestre åpning og 995 meter ved østre.
Historie
Europavei 134, ofte referert til som Haukeliveien, er en viktig veistrekning som forbinder Østlandet med Vestlandet, og går gjennom noen av Norges mest varierte landskap. Denne ruten ble utviklet som Norges første helårs veiforbindelse mellom de to regionene uten fergestrekning, noe som gjorde det mulig for reisende å krysse fjellene selv i vinterhalvåret. Åpnet i 1968, ble Haukeliveien raskt en avgjørende transportåre for både privatpersoner og næringstransport, og har siden vært en foretrukket rute mellom Oslo- og Bergen-områdene.
Haukeliveien er preget av høye fjelloverganger, dype daler, og til tider krevende kjøreforhold, spesielt om vinteren. Veien strekker seg gjennom naturskjønne omgivelser, med dramatiske landskap som endrer seg mellom det åpne høyfjellet, frodige daler og innsjøer. De unike klimaforholdene har utfordret både bygging og vedlikehold på strekningen, og veien har gjennomgått flere oppgraderinger for å sikre trygg passasje året rundt.
Historisk sett var veistrekningen viktig for å knytte kystsamfunn på Vestlandet til de større byene i øst. Før Haukeliveien ble ferdigstilt, måtte reisende stole på både båt og veier langs kysten, noe som betydde lengre og mindre pålitelige reiser. Med tiden har E134 blitt et symbol på teknisk innovasjon og viljen til å bygge trygge, pålitelige forbindelser gjennom krevende fjellterreng.