Frøytatunnelen
Rehabilitering av Fv. 714 Frøyatunnelen
Rehabilitering av den 5305 meter lange undersjøiske frøyatunnelen hvor vi skal utføre vann og frostsikringsarbeid. På grunn av den betydelige trafikkmengden til og fra Frøya, er vi nødt til å jobbe om natten når tunnelen er stengt. Vi er godt i gang med boring og bolting som forberedelse til montering av membran
Tunnelen knytter sammen kommunene Hitra og Frøya. Tunnelen ble opprinnelig åpnet 23. Juni 2000 og erstattet fergesambandet Kjerringvåg–Flatval (1964–2000) som i var betjent av fergene MF Frøyaferja og MF Fru Inger.
Frøyatunnelen og «Laksevegen»
Frøyatunnelen er en imponerende undersjøisk veitunnel som strekker seg over 5305 meter og forbinder øyene Frøya og Hitra i Trøndelag, Norge. Denne betydningsfulle tunnelen ble konstruert i år 2000 og utgjør en viktig del av Fastlandsforbindelsen Hitra-Frøya (Fylkesvei 714). Denne forbindelsen er kjent som «laksevegen» og spiller en avgjørende rolle for næringslivet i området.
Historisk sett markerte tunnelen det siste steget i opprettelsen av Fastlandsforbindelsen mellom Frøya og Hitra. Den første delen av denne forbindelsen var Fjellværøyforbindelsen, som ble åpnet for trafikk den 10. juli 1992. Etterfulgt av Hitratunnelen, som var en del av en omfattende konstruksjon som inkluderte en fylling og en bro mellom Hemnskjel og Sunde i Snillfjord. Hitratunnelen ble tatt i bruk den 8. desember 1994. Til slutt ble Frøyatunnelen offisielt åpnet den 23. juni 2000.
Denne imponerende tunnelen erstattet den tidligere fergesambandet Kjerringvåg-Flatval, som hadde vært i drift fra 1964 til 2000, betjent av fergene MF «Frøyaferja» og MF «Fru Inger.» Med åpningen av Frøyatunnelen, ble reise mellom Frøya og Hitra betydelig mer effektiv og praktisk for lokalbefolkningen og næringslivet i området.
Lengde: 5305 meter
Høydemeter: 164 muh.
Stigning: 10%